"Sharkwater"

Nej, jag har inte köpt filmen Hajen"! Däremot har jag i kväll tittat på en vacker och samtidigt tragisk film som handlade om Hajarnas fruktansvärda öde. Jag trodde jag skulle se en film om en ung mans prisbelönta film om just Hajar. I stället fick jag se en film där jag igen fick ta del av något jag inte hade en aning om. Hajen har ju alltid varit den ultimata symbolen för ondska och ett djur vi människor ser på med skräckblandad förtjusning. Myter har frodats och Hajens fenor blir till en medecin och man gör soppa på fenorna. När det visas hur folk fångar och brutalt skär av fenorna och sedan kastar de döda Hajarna tillbaka i havet brister det. Tårarna rinner och det känns som något går sönder inne i mig. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om denna film men den går att titta på om man går in på www.savingsharks.com. om man nu inte såg den på TV. Den är så vacker, så grym och till slut undrade jag, vad är det för fel på oss människor? Vi ska vara de högst stående varelserna på jorden men samtidigt gör vi allt för att förstöra. I dessa dagar pratas det mycket om klimat och vad vi ska göra för att stoppa förstörelsen. Den här filmen skulle visas och  vara obligatorisk i Köpenhamn för alla närvarande statschefer, politiker, FN-delegater och inte minst mediafolk från alla världens hörn. Filmen visar inte bara Hajar utan säger så mycket mer om oss människor och vart vi är på väg. Hajen har funnits i 40 miljoner år! Det finns en anledning till varför den har överlevt och aldrig tidigare har jag så tydligt förstått hur allt hänger ihop. På en relativt kort period har vi rubbat hela Ekosystemet och det värsta är att vi egentligen inte bryr oss så mycket...så länge det inte drabbar oss.
Kanske är vi ett gäng nakna Apor utan kontroll som någon sade i filmen. Ett gäng som har givet sig själva rätten att bestämma över vad som ska leva eller dödas. Är det därför vi har religion som tar hand om våra dåliga samveten och rättfärdigar våra handlingar för vi är "Guds Barn", skapade av en högre makt för att styra över vad som händer  i den här världen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0