Trasor hela dagen...

Kunde inte komma på vad jag skulle göra av den här dagen. Det fick bli att sy trasremsor, massvis av remsor. Nu har jag ont i fingret men å andra sidan ligger det nu en hel mängd av vackra nystan gjorda av dessa trasor. Jag tänker på vad mamma berättade om sin mamma som klippte allt som var "utslitet" till mattrasor. Det var ett kvinnogöra som resulterade i vackra mattor som täckte ofta kalla och dragiga trägolv..Man skurade mattorna och tänk hur tunga de måste ha varit. Mamma berättade att hennes mamma brukade mangla mattorna, då blev de extra fina! De gjorde man i stora stenmanglar, sådana som nu står och samlar damm i våra tvättstugor. Milde tid att de vågade , tänker jag. De där manglarna ser ju livsfarliga ut!
Jag har alltid älskat trasmattor och har ägt några stycken som nu är utslitna efter många års användande. Nu kommer jag att få nya och det är faktiskt roligt att sitta här och sy för jag vet ju hur vackra mattorna kommer att bli. På något sätt känns det här arbetet som om jag bär en tradition vidare. Tänk vad vi slänger mycket som egentligen går att använda.Det som nu blir mattor har varit lakan, påslakan, draperier,dukar,gardiner,blusar och Gud vet vad! Hur som helst så tar jag en paus nu och vilar mina fingrar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0